logo
 Charterdato 29. oktober 1984  Mandag 19. november  2018 
INFORMASJON
 » Nyheter
 » Lenker
LIONS
 » Om Riska Lions
 » Lions Norge
 » Eruba-prosjektet
 » Tulipanaksjonen
 » Røde Fjær
 » Juleutlodning
 » Fureneset aktivitetssenter
 » Lions etiske norm
RISKADAGENE
 » Riskadagene 2018
 » Riskadagene 2017
 » Riskadagene 2016
 » Riskadagene 2015
 » Riskadagene 2014
 » Riskadagene 2013
 » Riskadagene 2012
 » Riskadagene 2011
 » Riskadagene 2010
 » Riskadagene 2009
 » Riskadagene 2008
 » Riskadagene 2007
 » Riskadagene 2006
 » Riskadagene 2005
 » Riskadagene 2004
 » Riskadagene 2003
 » Tidligere arrangement
 » Presseomtaler
TETTSTEDET HOMMERSÅK
 » Generell informasjon
 » Historikk
 » Verdt å se
 » Turforslag
 RISKADAGENE: Riskadagene 2006
Søndag 04.06.06
Formel 1 på Riskadagene


Kjell Salte er formann i Klepp RC-klubb. Han tar med seg et knippe Formel 1-biler i skala 1:5 til Riskadagene.
Har du ikke råd til en ekte Formel 1-bil? Fortvil ikke! Modellbilklubben Klepp RC-klubb kan hjelpe deg på vei med en radiostyrt versjon. Under Riskadagene får du en demonstrasjon.

På Engelsvoll, ikke langt fra Q-meieriet, har klubben anlagt en skikkelig racerbane, med hårnålsvinger så det holder. Her samles bilentusiaster to dager i uken til trening og vennskapelig dyst. På kontrollplattingen blir det høy temperatur når svette fingrer betjener radiokontrollene. Det er ikke fritt for at en og annen bil krasjer inn i konkurrenten. Eller fyker ut i geografien så gresstustene står.
- Her går det unna, konkluderer formann Kjell Salte i Klepp RC-klubb, mens han setter seg ned i klubbhuset - godt skjermet fra hvinende motorer og eventuelle ukontrollerte kjøretøy.
- På treningen i dag er det en del uerfarne kjørere. Det er derfor vi får så mange krasj. Men også erfarne kjørere kan krasje, betror han oss.
Henter deler i Tyskland
Klubbhuset tjener som kombinert klubblokale og mekkehall, ettersom mekkehuset brant ned i fjor sommer. Nytt hus kommer på plass i løpet av årets sommersesong. Bilene står på rekke og rad, uten karosseri, klar for overhaling. Klubbens medlemmer kjører biler i tre klasser, alle i skala 1:5: Formel 1, sedan (ecoline og competitionutgave), samt offroad.
- Det blir en del mekking. De fleste bilene har 5,5 hk motor og kan gjøre 80-90 km/t på det meste. Men slitedeler er det nok av. Clutchen kan ryke. Og dekk går det mye av, sier klubbformannen.
Klubben bestiller dekkene sine fra Italia, og de fleste medlemmene henter reservedeler via internett fra Tyskland. Det er ikke så lett å oppdrive deler.
- Her lokalt selges hele biler, men få deler. Vi kjøper det vi kan i Norge. Resten må vi finne i andre land, sier Salte.

Kostbare reparasjoner
- Faen! Dette kommer til å koste 1.600 kroner!
Cato Hetland sparer ikke på kraftuttrykkene når han slår opp døra og tramper inn på klubbhuset. Han har brukket antennen på bilen. Dermed må flere deler skiftes ut, og tusenlappene fyker.
- Skal du ha en fullt utrustet Formel 1-bil i skala 1:5, må du ut med 30 lapper, forklarer Hetland, som er nestformann i klubben. Den dyreste bilen som kjører på banen i dag, har kostet 100.000 kroner.
- Men det må du ikke skrive. Da får vi vel kjørestopp av kjerringene våre, tilføyer nestformannen med et glis.
Formann Salte tar ordet:
- Du kan få en god, brukt ecoline (sedan) for 4.000-5.000 kroner. Ny pris på en slik er 10.000. Det behøver ikke koste så mye, men noen tusen til dekk og reservedeler må man regne med.

To baner
På Engelsvoll kan klubbens 86 medlemmer boltre seg på ikke mindre enn to baner. Racingbanen er allerede nevnt. Her er det om lag 20 aktive kjørere som øver seg til ulike konkurranser i inn- og utland. Like ved ligger en miniatyr offroadbane, hvor klubbens sju aktive offroadkjørere får utfolde seg.
- Det er en kameratgjeng som kjører offroad, men andre interesserte er selvsagt velkomne, påpeker Kjell Salte.
Han har et viktig poeng:
- Klubben er et tilbud til ungdom og voksne med interesse for motorsport. Her kan både far og sønn - eller datter, for den saks skyld - delta med samme hobby.

Konkurrerer
I løpet av våren og sommeren kjøres både klubbmesterskap og EM. Totalt deltar 14 kjørere fordelt på sju team i de åtte rundene som klubbmesterskapet består av. Klubben håper å sende seks kjørere til EM i Tyskland i slutten av juli.
- I EM regner vi med at Robert Liddiard skal kunne hevde seg. Men konkurransen er hard. Så mange som 80 biler kan stille i et europamesterskap, påpeker Cato Hetland.
Men selv om mesteparten av aktiviteten i klubben går i skala 1:5, er medlemmer med andre biler velkommen på banen.
- Vi ønsker også medlemmer med mindre biler velkommen til å delta mer aktivt enn de gjør i dag. Da deler vi bare treningstidene på banen, slik at de får kjøre i fred, sier Kjell Salte.

Mer info: www.klepprc.no


Tom Gaudland

SØK

RISKADAGENE 2019
Riskadagene 2019 arrangeres helgen 31. mai til 2. juni.

LES MER
VELKOMMEN TIL WWW.RISKALIONS.NO

Lions Club Sandnes / Riska er nå på nett. Vårt mål med disse internettsidene er å gi informasjon om klubben og om bygda. Vi har laget en egen lenkeside med mer enn 200 lokale lenker, og vi tilbyr historikk og generell informasjon om Hommersåk. Har du spørsmål eller kommentarer, send en mail til webmaster.
RISKA LIONS CLUB
Riska Lions Club
Postboks 28
4395 HOMMERSÅK

Telefon 48 28 08 99
E-post: webmaster@riskalions.no

Charterdato: 29.10.1984
Klubbhus: Klokkarlåven, Stemmen
UTLEIE AV LIONSHUSET

Den gamle Klokkarlåven like ved Stemmen disponeres av Riska Lions. Huset er tilgjengelig for utleie. Bestill online.

ONLINE BOOKING AV KLOKKARLÅVEN
SITATET

Copyright 2013 © Lions Club Sandnes / Riska
  Utviklet av iServ AS / 
Commentum Forlag AS